ADVARSEL

Tægerne venter på dig

Tæger på vildt, jagthunde og på egen krop er hverdagskost for jægere. Samtidig med, at der kommer flere og flere tæger, er der stadig mange jægere, som ikke ved, at tægerne kan være meget alvorlige. Borrelia kan give langvarig sygdom og er man uheldig bliver man syg resten af livet. TBE - eller hjernehindebe-tændelse - kan give hukommelsestab, alvorlig træthed og lammelser. Der er sågar nogle, som er døde af sygdommen. Når du har været ude i jagtmarken sammen din hund er det vigtigste, at du undersøger dig selv og hunden for tæger. Samtidig burde du også overveje at blive vaccineret.

Tægerne breder sig. Da jeg var dreng mindes jeg ikke, at der var noget, der hed tæger, så det er helt sikkert, at tægerne bliver flere og flere.

Tægerne kan smitte dig med Borrelia og med TBE (hjernehindebetændelse). Borrelia-smitte er let at kurere med f.eks. penicillin. TBE, som er en virussygdom, der angriber hjernen, kan ikke helbredes med medicin, men man kan vaccinere sig imod TBE.

Mange tror, at de kolde vintre, vi har haft, tager livet af tægerne, men nej, tægerne er nemlig så snedigt indrettede, at de danner glycol, som fungerer som en slags cirkulerende kølervæske. Om sommeren trives tægerne bedst, hvis vejret skifter fra tørt til vådt. Sol og varme i længre perioder dræber derimod mange tæger.

Hvornår skal man så mistænke en Borrelia-infektion? Oftest siger man, at tægen skal have siddet fast i 24 timer, før der er risiko for Borrelia-infektion. Oftest begynder infektionen med en ringformet rødme omkring biddet. Hvis denne rødme vokser, skal man søge læge. Man kan se på blodprøver, om man er smittet, men oftest vil man sætte behandlingen i gang, inden blodprøvesvar foreligger. Man behøver nødvendigvis ikke få denne rødme. Smitten kan vise sig som influenzalignende symptomer, dvs. feber, led-og muskelømhed. Dette skal også behandles. I sjældne tilfælde(trods alt) kan der tilkomme alvorlige kroniske besvær med kraftig kløe, træthed, appetitløshed, nyrepåvirkning med vædskeophobning til følge. Ansigtslammelse er ikke nogen sjælden komplikation, og såfremt der ikke iværksættes behandling tidligt i forløbet kan en ansigtslammelse blive meget langvarig og nogle gange kronisk (tænk på politikeren Mimmi Jacobsen). Man regner med at risikoen for smitte med Borrelia er cirka 0,5% ( svenske tal) dvs. at der i Danmark skulle smittes ca. 5.000 personer hvert år.

TBE, Hjernehindebetændelse, er en virusinfektion som kan forårsage hjernehindebetændelse. I Danmark  blev der sidste år  fundet TBE-smittede tæger i Nordsjælland og på Bornholm. I Sverige, hvor der jo er mange af os, der jagter, er der fundet tæger med TBE i hele syd-Sverige helt op til de store søer men også længere nordpå. Hvis man bliver smittet med TBE kommer symptomerne efter 1-2 uger, i form af hovedpine, feber, af og til kramper og til og med lammelse. 40 % af dem der får hjernehindebetændelse får bestående skader. Dødsfald er også forekommet. I Sverige blev der sidste år anmeldt 200 tilfælde af hjernebetændelse forårsaget af TBE.

TBE kan i modsætning til Borrelia ikke behandles med antibiotika. Derimod giver vaccination god beskyttelse hos både børn og voksne. Alle vaccineres tre gange. Anden vaccination gives efter 1-3 måneder og tredje vaccination efter 1 år. For fortsat at være beskyttet skal der gives en vaccination hvert 5. år. Hvis du er over 60 år skal vaccinationen gives hvert 3. år.

For øjeblikket findes der ingen vaccine til dyr så der er det vigtigste, at man dagligt efterser hunden for tæger. Tæger begynder i øvrigt at vågne og blive aktive, når temperaturen kommer over 4 -5 grader. Man kan forebygge tægeangreb på dyr ved at anvende nervegifte såsom Frontline, men snak med dyrlægen om det.

Der findes mange forskellige måder at fjerne en tæge, men brug ikke fedt, smør, vaseline eller andet i håb om at kvæle tægen. Man kan risikere at tægen brækker sig, og smitten overføres lettere.

Det er ved fjernelse af tæger vigtigt, at man ikke rører eller trykker på tægekroppen. Personlig synes jeg, at den bedste tægefjerner er et 3 - 4 cm langt plastik-koben. Vi bruger det også i vores klinik.  Kobenet fås hos dyrlægen og koster ca. 40 kr. for 2 stk., men andre tægefjernere er sikkert lige så gode. Det vigtigste er, at man bliver fortrolig med anvendelsen af redskabet.

Angående vaccination så er der flere vaccinationsfirmaer der tilbyder dette. Den billigste ligger på 330 kr. pr. gang samt et engangsbeløb på ca. 130 kr. Alle disse klinikker ligger i Københavnsområdet.

I min klinik i Holbæk køber vi ikke så mange vacciner, at vi kan tilbyde denne pris. Men for 350 kr. pr. vaccination ("Jægerpris") kan vi tilbyde dette. Det bliver i så fald uden for normal kontortid. Er du medlem af ”DANMARK” får du refunderet halvdelen af beløbet. Du kan også få det gjort hos din egen læge.

Det er ved at være tid til vaccination så hvis du er interesseret kontakt da mig på telefon 40 75 52 95 så finder vi en dag. Sandsynligvis en torsdag efter kl. 18.00.

Mogens Lyhne

Nygade 12B