TROFÆAFTEN 2013

Den 4/2 holdt foreningen den årlige trofæaften. En dejlig aften hvor vi så flotte trofæer og hørte en masse god historier(ikke røverhistorier!) og oplevelsen ved netop at nedlægge dét trofæ. De fremmødte afgav deres stemme for at finde årets trofæ. Vinderen blev Claus Frederiksen som
havde nedlagt en flot buk med en godt ”krøllet” opsats.

Trofævinder 2013

Der var i alt 6 trofæer at vælge imellem og der var flere rigtig flotte. En af dem var en hovedmonteret buk. Den første buk Jesper Pedersen havde skudt så selvfølgelig skulle den hovedmonteres og have en særlig plads.

Thomas Rasmussen havde medbragt skindet fra en sortbjørn skudt i Canada. Et utrolig flot trofæ med en meget spændende historie: Hvorledes det gik til at nedlægge sådan en krabat lige inden lukketid:

Thomas og hans sortbjørn

Efter valget af årets trofæ havde vi fået politiassistent Peter Frederiksen til fortælle om ”hormonrelateret stress”. Peter plejer at undervise nye politibetjente i det, men mente, at vi, som jægere, nok kunne have glæde af foredraget. Og det havde han ganske ret i!
Det er naturligt, at vi bliver stressede når pulsen stiger, men har man prøvet det nogle gange kan man godt handle fornuftigt selvom pulsen er høj. Peter fortalte om kamppiloter under 2. verdenskrig: Når disse havde overlevet 10 togter var de næsten uovervindelige. De fik kraftig hjertebanken under de livsfarlige togter men handlede ikke overilet af den grund. Man kan reagere på 3 måder når man bliver stresset: Man kan flygte/stikke halen mellem benene; man kan fryse så man ikke kan røre sig og endelig kan man angribe. Vi kender det sikkert alle os som skyder med riffel. Afhængig af hvor højt pulsen kommer op vil man stadig kunne handle rationelt, specielt hvis man har været i situationen før. Rationel tankegang er, når man tænker "Hvad vil der ske nu?" "Og hvad sker der nu?" "Hvordan plejer dyret at reagere når det kommer frem på den eller en anden måde?" Op til en puls på 145 kan man stadig handle rationelt. Men stiger pulsen begynder den rationelle tankegang at aftage; man trækker vejret overfladisk; man bliver stakåndet; synsfeltet indsnævres. Men alligevel - ved træning får man alligevel succes. Elitesoldaterne, frømænd, jægerkorps etc., kan handle rationelt ved en puls på 200 fordi de har trænet det og oplevet situationen mange gange. Som det forhåbentligt er fremgået, er træning alfa og omega, også når vi er på jagt. Man kunne kalde det erfaring. Husk: man behøver ikke at være en gammel rotte for at få erfaring. Jo før man starter og jo oftere man træner desto tidligere får man erfaring.

PBV

Mogens